POZVÁNKY
Názov článku / diskusie Park mládeže
| K článku Naše Moravce z 19. 8. 2009 Ako pisateľ vie, že mesto nemá záujem pomôcť cirkevnej škole. Ako vie, že mesto nemá záujem o tieto pozemky a že sa nechá obrať aj o tieto pozemky. Píše, že tieto pozemky – park, využíva mesto bezo platne. Kto je mesto? Však mesto sú ľudia, čiže občania nášho mesta, ktorí tento park – tento priestor využívajú už desiatky rokov. Ďalej sa chcem opýtať kto z týchto ľudí , ktorí chcú zachrániť park útočí na Cirkev? Kto z týchto ľudí útočí na cirkevnú školu, kto z týchto ľudí rozdúchava nenávisť? Predsa, keď niekomu záleží na životnom prostredí a ochraňuje ho, nie je ešte ateista alebo človek, ktorý útočí na Cirkev. Teraz niekoľko informácií k parku: Na základe rozhodnutia č. 128/1945 Sb. n. SNR bola Farská lúka zoštátnená, prešla pod Československý štát. v r. 1994 Rímskokatolícka cirkev v Zlatých Moravciach požiadala o jej vydanie. Mesto Zlaté Moravce, mestské zastupiteľstvo a štatutár mesta dnes už nebohý primátor mesta Ing. Peter Orban s tým nesúhlasili. Poznámka: /primátor Orban nebol žiadny ateista, ale bol pravoverný katolík/. Bolo to zdôvodnené s tým, že na park bolo vydané stavebné povolenie a bolo prevedené dielo v hodnote 1,515.000 Kčs. Zahájenie výstavby parku v roku 1974, ukončenie bolo na prelome rokov 1975/76. Na park bol spracovaný projekt, ktorý robil Stavoprojekt Nitra. Technická dokumentácia parku, ako aj harmonogram jeho výstavby bol predložený v apríli 1974 na plánovací odbor Okresného národného výboru v Nitre. Na základe týchto odsúhlasení boli zaslané materiály na financovanie ŠBČS, pobočka Nitra, ktorá na základe Vyhl. min. predsedu Štátnej komisie pre výstavbu č. 144/1959 Ú. v. povoľuje mestskému národnému výboru stavbu č. 93/12 Park Ľudových milícií so zahájením v marci 1974, ukončenie 12. mesiac 1975. Práce boli po prevedení, vyfinancované ŠBČ pobočkou Nitra. Na základe zákona o zmiernení niektorých majetkových krívd spôsobených cirkvám a náboženským spoločnostiam, je možné majetok cirkvám vrátiť, ak o to požiadajú. Nemožno však vydať majetok, ktorý je stavbou, slúži pre rekreáciu obyvateľov, telovýchovnú činnosť a iné veci, ktoré vymedzuje dikcia zákona. Na základe tohto odmietlo mesto tento majetok vydať. Avšak na základe znaleckého posudku 49/95, kde znalec p. Števlík z Nových Zámkov urobil také vyhodnotenie, že to nie je park, ale sú to len náletové stromy, bývalé brehové porasty mlynského potoka a terén nepripomína park, skôr zalesnenú lúku. Terén nie je rovný, a že naprieč celého pozemku je vytvorený kanál, a že kanál sa rozlieva do akoby malých jazierok nepodstatnej výmery. A že sa tu nachádza neidentifikovateľný objekt z betónu a zo železobetónu vo výške 5 m (bol to pamätník a bola na ňom aj tabuľa). Podotýkam, že znalecký posudok sa robil koncom novembra, keď park, ako to vidieť aj podľa fotografii, /ktoré boli predložené na súd/ bol pokrytý snehom, takže tu nebolo vidieť žiadne komunikácie. Na základe tohto posudku, keďže podľa znalca sa nejednalo o park a boli tu len náhodne narastené stromy, hoci obvodný úrad životného prostredia vo svojom prípise potvrdil, že sa jedná o park. Okresný súd v Nitre 26. 11. 1996 po potvrdení rozsudku Krajského súdu v Nitre 10. 9. 1997 vyniesol rozsudok, že mesto je povinné vydať nehnuteľnosť. Proti rozsudku Krajského súdu sa nedalo odvolať. Na základe tohto primátor mesta Peter Orban po odsúhlasení v mestskom zastupiteľstve nariadil záhradníckym službám nehnuteľnosť vydať. Informovali sme sa na Arcibiskupskom úrade v Trnave, či im nevadí, že v zmysle stavebného zákona č. 50/76 Zb. v znení neskorších predpisov sa jedná o stavbu a že keď na park bol vypracovaný projekt, tak každá výstavba parku je stavbou a posudok bol zavádzajúci. Povedali, že oni nemienia nič z tejto parcely predať, že oni dávajú cirkevné majetky dokopy, aby sa vedelo, čo Cirkev vlastní a že park môže aj naďalej slúžiť obyvateľom mesta a že pán arcibiskup aj tak nedovolí žiadne predaje cirkevného majetku. Bol som aj za pánom dekanom Javorom, ktorý tiež povedal, aby ma to netrápilo, že to aj naďalej môže byť park, že Cirkev len eviduje majetky, takže tam inšie nebude len zeleň, a že ak by len voľakedy v ďalekej budúcnosti nestačil farský kostol by sa v niektorej časti postavil nový kostol tak, aby nenarušil celkovú koncepciu parku. Na základe týchto skutočností, nakoľko som bol vtedy poslanec mestského zastupiteľstva a kolegovia poslanci sa pýtali aj na môj názor, sme park vydali zlatomoraveckej farnosti. Vtedy som poprosil pána dekana, že by bolo dobré, keby rímsko-katolícka farnosť dala tento park do užívania mestu aspoň na 90 rokov, aby sme ho mohli bezproblémovo udržiavať tak, ako dokiaľ nebol vydaný Cirkvi. Tieto veci sa však nedotiahli do konca. Aj napriek tomu sme sa o park starali v rámci našich možností, aj keď nám už nepatril. Zo začiatku s tým nebol žiadny problém. Neskôr niektorí začali mať pripomienky. Samozrejme, že nemohli sme sem už dávať nové lavičky, ani starať sa o cesty a chodníky, ako by si to park vyžadoval. Niekoľkokrát som bol obvinený, že v parku je neporiadok a nik sa oň nestará, na druhej strane ma obviňovali, že sa starám o cirkevný majetok, čo je protiprávne. Avšak zdravý rozum vždy zvíťazil. Veď keď aj to je cirkevný majetok slúži pre obyvateľov mesta a my netriedime obyvateľov, či sú veriaci alebo neveriaci, lebo každý je náš spoluobčan či je rímskokatolík, evanjelik, či ateista. Naposledy bolo konštatované 5. 5. 2008 na stránke Naše Moravce, ktoré rediguje p. Lazúr, že sa starám o park, ako aj o kalváriu protiprávne. K problematike parku: Keďže sa jedná o zeleň v meste Zlaté Moravce a my ju máme na starosti, mojou svätou povinnosťou je, že som povinný chrániť zeleň na území mesta. Aj tento park je súčasťou zelene mesta. Pôda pod parkom bola zoštátnená v r. 1955. My, starí Zlatomoravčania vieme, že na Farskej lúke odjakživa bola mokraď, tieto lúky boli močaristé, kyslej reakcie, takže poľnohospodársky nebývali orané. Chodili sme sa sem cez zimu korčuľovať. Už pred vybudovaním parku tu svoje eldorádo mali žaby, na svoje si tu prišli i bociany. V minulosti sa tu pásli kozy. Už koncom 60. rokov bol záujem, aby sa tieto pozemky rozparcelovali. Vtedy ešte žil, dnes už nebohý pán kanonik Ladislav Rehák, ktorého som veľmi dobre poznal a ten mi povedal, že by bola veľká škoda Farskú lúku zničiť. Na základe toho vznikla myšlienka vybudovať tu park. Túto myšlienku si osvojila mestská rada a vtedajšie zastupiteľstvo Mesta Zlaté Moravce. Pri budovaní parku bol bývalý mlynský vyschnutý potok, ako aj jarky boli zavezené, boli tu vybudované jazierka, terénne úpravy, vybudované chodníky. Táto voda, aby odtekala bol vybudovaný potôčik, ktorý napájal jazierka a voda odteká do Žitavy. V súčasnosti, vtedy vysadené stromy v parku, majú 35 rokov. V korunách stromov hniezdi nespočetné množstvo vtákov a v parku žije chránený živočích rak. Vyskytuje sa tu Skokan zelený. Poľné zajace tu vyvádzajú mladé, nie je vzácnosťou ani veverička. Svoje útočište má tu aj sova a viac krát sem zaletí bocian. A podľa niektorých tu hniezdi aj holub Hrivnák. Nikto nespochybňuje , že tie lúky patrili Cirkvi. Ale keď tu bol už raz vybudovaný park, tak je to skutkový stav a tak by sa mal chrániť najmä v tejto hektickej dobe, keď je ohrozené životné prostredie a tento park je zásobárňou kyslíka pre mesto. Pozrite sa po meste, ako rapídne začínajú usychať staré stromy pod zmenou klimatických podmienok a nadmerného množstva aut a ich otravným výfukovým plynom. Ja pritom nebrojím proti autám, ale taká je skutočnosť. Keď sa pozrieme za naše hranice na západ naši susedia nedovolia vyrúbať strom, i keď stojí v ceste novostavbe, keď treba odklonia i cestu a dom musí byť prispôsobený stromu a nie opačne. My sme si však zvykli nevážiť si životné prostredie, ale je to veľmi zlá vizitka pre naše deti a vnukov, ktoré nás v budúcnosti za to budú kritizovať. Dnešný človek sa stal plne otrokom konzumnej spoločnosti a nerozmýšľa, čo bude v neďalekej budúcnosti. Nikomu z nás isteže nie je ľahostajná záležitosť Cirkevnej školy v Zlatých Moravciach, ale jej objekt, ktorý je vybudovaný z betónu a železa, nedá sa porovnať s hodnotou tohto parku, ktorý je dielom ľudskej práce a Božím darom, ktorý sem posiela blahodarnú vlahu na rastlinstvo, ktoré je dielom Božím, ako hovorí o tom kniha Genezis o stvorení sveta. Nesúhlas, alebo vyjadrenie názoru pre zachovanie parku s bojom ateistov proti Katolíckej cirkvi je absurdne. V našom podniku Záhradnícke služby mesta Zlaté Moravce sme vždy podľa našich možností vyšli v ústrety zlatomoraveckej farnosti, pokiaľ to bolo v našich silách a o niečo nás požiadali alebo ak aj nepožiadali, ale sme videli, že je to treba urobiť, tak sme urobili. Sv. František z Assisi, ktorý žil pred 800 rokmi a miloval nadovšetko Boha, ale aj jeho stvorenstvo a rastlinstvo, ktoré stvoril Boh, mal k tomuto stvorenstvu krásny vzťah. Jeho bratom bolo slnko, sestrou voda, miloval nebeské vtáctvo, rastlinstvo a brata vlka. Keď tak chodil po Božej prírode už chudobný a bosý a spieval chválospev, že príroda je najväčším Božím chrámom, iste sa veľmi čuduje, keď dnes stojí oslávený pred tvárou Božou , čo chceme v Zlatých Moravciach urobiť. Pritom si však vážil aj hodnoty vytvorené ľudskými rukami. A keď počul na osamelom mieste Ježišov hlas: František či nevidíš, že sa mi môj dom rozpadáva. Neváhal a sám začal opravovať maličký kostolík v Božej prírode. My sme síce nepočuli Boží hlas, ale sme videli, že Zlatomoravecká kalvária je v zlom stave, že plocha je zarastená, že kaplnka sv. Anny, starej matky Božieho syna Ježiša Krista, sa rozpadáva a jednotlivé zastavenia krížovej cesty nie sú na tom nič lepšie a že kríže na kalvárii pomaly, ale isto práchnivejú a podliehajú skaze, sme neváhali a všetko toto sme sa snažili opraviť. Nik vtedy nebol proti tomu, a v mestskom zastupiteľstve bolo vtedy 15 členov SDĽ (ateistov?) . Opravili sme a dali zreštaurovať Golgotu na námestí a vykopali vtedy na cintoríne zakopaný jej hlavný kríž. Opravila sa socha sv. Jána Nepomuckého pri rieke Žitave, zvonica v Chyzerovciach a iné sakrálne pamiatky. Aj teraz sa snažíme urobiť čo sa dá, hoci náš podnik je chudobný, len treba na to pokoj, úprimnosť, vzťah k mestu aj k Cirkvi a nie vykonštruovať kauzy, nenávisť a vzájomné osočovanie, ktoré by tu nemali byť. V článku Naše Moravce sa píše, že mesto nemá záujem riešiť záležitosť cirkevnej školy. Ako ja viem, a keď sa mýlim nech mi je odpustené,“ že budova cirkevnej školy bola predtým materská škôlka a bola vybudovaná v rámci občianskej vybavenosti a v r. 1977 bola daná do užívania mestu. Neskôr nik z mesta nebol proti umiestneniu tu cirkevnej školy. Neviem však, ako sa mohlo stať, že táto budova ostala pod štátom, lebo všetky ostatné škôlky a školy boli od štátu prevedené na mesto a bola to náročná práca pre úradníkov mesta a jeho vedenia. Táto však ostala pod štátom. Pravdepodobne, ak sa dobre pamätám v roku 1991 na základe rozhodnutia Školskej správy v Nitre bola zrušená materská škola na ul. 1. mája, s tým, že jej priestory budú využívané na zriadenie cirkevnej základnej školy, teda zriaďovateľom bol arcibiskupský úrad a mesto nedostalo súhlas na prevedenie budovy naspäť. Mal to vtedy urobiť okresný úrad, prečo sa tak nestalo, už neviem. Pisateľ v Našich Moravciach píše, že nik sa neobrátil na kompetentných ani sa neopýtal za akým ú elom sa ide predávať Park mládeže. Musím povedať, že my sa staráme podľa možností už roky , ako to už bolo napísané, o tento park, ale mne nik nepovedal, že park sa ide predávať, čo mi je veľmi ľúto. Dozvedel som sa to náhodou na sv. omši u Bratov Tešiteľov, ale tam sa nehovorilo o parku, len o parcelách, takže ja som nemohol vedieť o aký pozemok sa jedná. Ja som presvedčený, že s týmto návrhom nevyšiel pán dekan. Bol to návrh ekonomickej rady, sú to vážení páni, poznám ich, ale asi dobre neuvážili svoj návrh. Je na škodu veci, že celú záležitosť si prv nepreverili, a že hneď sa išlo obchodnou súťažou. Veď park je vedený v územnom pláne mesta ako zeleň. Na jeho vyňatie bude treba zmena územného plánu. Sú tu kríky, stromy, a ak sa budú chcieť vyrúbať, jedná sa o veľkú plochu, musí byť na to súhlas orgánov životného prostredia. Tieto stromy sa budú musieť ohodnotiť. Bude vyčíslená ich spoločenská hodnota . Bude sa musieť zaplatiť alebo urobiť náhradná výsadba. V jazierku žije chránený živočích (rak riečny), žije tu skokan zelený. Ak teda tlačí krajský školský úrad na umiestnenie psychologickej poradne do cirkevnej školy a tam nie je miesto alebo chcú tam ísť preto, že za tie kancelárie, čo teraz majú platia strednej škole 50 tis. ročne a cirkevná škola platí za budovu 2 tis. (približne 70 Eur) musí sa nájsť riešenie. My sme ochotní v našom podniku sa uskromniť a uvoľniť im nejaké kancelárie, aj keď sa natlačíme do jednej, lebo máme záujem o riešení tohto problému. Samozrejme, že by sme to prekonzultovali s vedením mesta. Možno by sa dalo uvažovať o inom predaji cirkevného majetku, napr. nejakej pôdy, ktorá aj keď prináša finančný úžitok, možno by sa dala pre klasifikovať na stavebné pozemky a bol by za to z predaja väčší finančný zisk a nie ničiť park, ktorý už nikto nenahradí a apelovať s tým, že park neprináša žiadny úžitok je veľmi zlé, veď zeleň prináša najväčší úžitok pre zdravie človeka, lebo vyrába kyslík a zachytáva škodlivé látky. Zlaté Moravce už prišli o jeden park, ktorý v roku 1779 založil kardinál Krištof Migazzi, postavil aj v Zlatých Moravciach farský kostol zo svojich vlastných prostriedkov, ktorý ešte donedávna bol vedený na jeho meno, až nedávno ho Cirkev vysporiadala vydržaním. Majetok prešiel v Zlatých Moravciach na jeho synovca a Migazziovci v roku 1823 znovu chrám zrekonštruovali. Posledný mužský potomok Viliam Migazzi založil v parku 10 jazierok, chovali sa tu ryby. Po Viliamovi Migazziovi bola pomenovaná v Tatrách cesta za jeho zásluhy o rozvoj turistiky a ochrany prírody. Vzdal sa zo všetkého tržného mýta prospech mesta s tým, že peniaze použije na rozšírenie zelene. V roku 1923 po zrušení Tekovskej župy keď sme pripadli do veľžupy Nitrianskej a Moravce prestali byť sídlom Tekovskej župy na okresný úrad sa dostali ľudia, ktorí neboli Moravčania a čo je horšie, nenadobudli ani vzťah k mestu. A odvďačili sa rodu Migazzi tak, že na základe komasácie a ďalších záležitostí, bol park rozparcelovaný. Z 20 ha torzo ostalo necelých 7 ha. Hoci domy sa mohli stavať aj inde. Preto prosím, nevytvárajme uzávery, že tí čo chcú zachrániť park sú ateisti a nenávidia Cirkev a boli by aj schopní vraždiť každého veriaceho. Je to strašné konštatovanie. Porozmýšľajme a hľadajme riešenie, aby sa tento park zachránil. Iste bude tomu nápomocný aj pán dekan. Veď pápež Benedikt XVI. neraz na svojich všeobecných audienciách v Ríme apeloval na ochranu životného prostredia, aby sme ho neničili, lebo ako sa vyjadril, je to dar Boží voči človekovi a človek, keď si zničí životné prostredie nepomôžu mu ani nádherné domy, či naleštené autá, pomaly, ale isto privedie svet k záhube. My sa rozhorčujeme, keď rôzne podnikateľské žraloky ničia amazonské, africké či ázijské pralesy, keď ničia prírodu v Kolumbii a my tu u nás v Strednej Európe na malom Slovensku si ju mnoho krát nevážime, ale predtým to tak nebolo. Ľudia boli viac spojení s prírodou. Veď aj samotná Cirkev a najmä benediktíni už v minulosti 11. storočí boli zástancami prírody, pri kláštoroch zakladali parky a záhrady, učili ľudí pestovať stromy, starať sa o ne. Preto aj my pokračujme v tejto zapálenej pochodni a neznehodnocujme svoje životné prostredia svojimi unáhlenými rozhodnutiami, ktoré môžu mať zlé následky. Veď už pápež v blahej pamäti Ján Pavol II. k Svetovému dňu pokoja vydal posolstvo , že úlohou kresťanov je chrániť životné prostredie a obnoviť zmysel pre úctu voči všetkým Božím stvoreniam. Ochrana životného prostredia je najmä etická otázka. Ako píše pápež: „ Všetci majú morálnu povinnosť postarať sa o životné prostredie pre vlastné dobro, ale aj pre dobro budúcich generácií“. Pápež neostával len pri vyhláseniach, ale vždy to myslel vážne, veď už v druhom roku jeho pontifikátu 29. novembra 1979 vydal Bulu INTER SANCTOS a vyhlásil sv. Františka za patróna ekológov. Bude tomu 30 rokov. Ani jeho nástupca Benedikt XVI. nie je ľahostajný k životnému prostrediu. 27. augusta 2006 vyzval na lepšiu starostlivosť o životné prostredie, ktorá podľa neho ohrozuje životný štýl a spôsobuje zhoršovanie jeho stavu. Na základe toho si Talianska katolícka cirkev zvolila 1. september za Deň Zeme. V pondelok 3. 9. 2007 Benedikt XVI. v Loreto vyzval mladých, aby chránili životné prostredie. Povedal, že ľudstvo musí zastaviť rozvoj, ktorý ignoruje „krehkú rovnováhu v prírode“ a zhodnúť sa na jasnom ÁNO na ochranu Božieho stvorenstva. Ďalej povedal: „Musíme urobiť odvážne rozhodnutia, ktoré znovu vytvoria spojenectvo medzi človekom a zemou“. Bolo tu prítomných vyše 50 tis. ľudí. Naposledy tohto roku na Turičnej sv. omši v Bazilike sv. Petra uviedol, že duše a srdcia ľudí zatemňujú filmy, ktoré z pôžitkov, násilia alebo znevažovanie mužov a žien robia „mediálne divadlo“. Ďalej tiež povedal: „Na otrávenie vzduchu si nemožno zvykať, preto je angažovanosť za ochranu životného prostredia prioritou. To isté je potrebné podniknúť aj proti všetkému, čo škodí duši“. A preto počúvajme, keď sa hlásime za kresťanov, aj hlas týchto najvyšších predstaviteľov Cirkvi. To isté platí aj pre našich spoluobčanov, ktorí nie sú veriaci, chrániť životné prostredie je povinnosťou nás všetkých. Veď bez prírody všetci zahynieme. Ale predovšetkým neznevažujme jeden druhého, jeho názor, veď nikto z nás nemá na to právo. Ani nehodnoťme ľudí na zlých a dobrých. Veď nás budú hodnotiť tí, čo po nás prídu, keď nás už tu nebude. Ale naše slová, naše skutky , ostanú zachované, pokiaľ na tejto planéte bude život.
S úctou Marian T o m a j k o Na požiadanie zverejnil : |
Diskusia
Ak chcete pridať príspevok do fóra je potrebné sa prihlásiť!
Počet príspevkov v diskusii: 15
PONDELOK, 7.9.2009 08:59,
clazur - Cyril Lazúr: Iba oznamujem, že verejná obchodná súťaž na predaj predmetného parku bola zrušená. Mons. Javor sa rozhodol hľadať iné riešenie zachovania cirkevnej školy.
STREDA, 2.9.2009 21:39,
PavolG - Pavol Gajdoš : Ďakujem za článok, určite stojí za pozorné prečítanie. Pán Tomajko znova predviedol, akú má dobrú učiteľku života. V reakcii na diskutujúcich som mal najprv v úmysle tiež zamudrovať na tému majetku cirkvi. Potom som sa radšej rozhodol neprilievať olej do ohňa. Myslím, že nám tých ohňov v našich Moravciach už horí viac ako dosť. („Vždyť tolik trápení sám život přináší sám, všechny ty bolesti a rány. Jeden život je málo, tak nestálo by to za to, trochu oťukat hrany?“ Jan Nedvěd) Zdravím všetkých a držím palce tým, ktorým ide o dobrú vec.
PONDELOK, 31.8.2009 07:25,
ivoseb - : Plne súhlasím s názormi JozefaP.
to koloman: nepoznám Vás, takže neviem hodnotiť, či ste pre mesto urobili toľko ako p. Tomajko. Pokiaľ áno, tak klobúk dole.
Nemôžem však súhlasiť so spôsobom Vašich komentárov. Nedozvedel som sa od Vás nič, čo by znamenalo, že p. Tomajko vo svojom článku podáva nesprávne informácie, zavádza alebo klame. Neviem prečo Vás trápi, že p. Tomajko sa snaží zachovať niečo pre mesto, veď to robil vždy. Vy sa nevyjadrujete k obsahu článku, ale k jeho autorovi. Len vytrhnuté: nepochopil určité dôsledky článku; žije na inej planéte; netuší, čo sa deje v meste; ste sa doslova vykašľal; dôkaz o Vašej neschopnosti a pod. Nehovorím o kladení otázok, ktoré kladiete ako vyšetrovateľ obvinenému.
Citujem: "Nechcem tým zhadzovať dôstojnosť človeka, no on sám ma k tomu svojim článkom vyprovokoval a preto sa ospravedlňujem, ak som sa tým niekoho, aj jeho samého, dotkol."
Parafrázujem: Nechcel som zastreliť toho človeka, no on sám ma k tomu svojim článkom vyprovokoval a preto sa ospravedlňujem, ak som sa tým niekoho, aj jeho samého, dotkol.
Ospravedlňujem sa, že som nepísal vecne k článku (v mnohom s ním súhlasím, a držím p. Tomajkovi palce), ale spôsob komentárov kolomana mi pripomenul iné doby a som rád, že nie je islamského vyznania.

SOBOTA, 29.8.2009 15:16,
JozefP - : No za tento postoj u mna ma dalsie + ! Len mam pocit, ze sa akosi tazsie v poslednej dobe "zobudzas"...
PIATOK, 28.8.2009 19:54,
clazur - Cyril Lazúr: Myslím si, že sa diskusia pod týmto článkom uberá nesprávnym smerom. My nie sme nepriatelia. A záleží nám aj na parku, aspoň mne osobne viac než si myslíte. Je však potrebné spojiť sily a pomôcť riešiť tento problém k spokojnosti nás všetkých. Aj preto stále vyzývam k diskusií najmä kompetentných. Všetko sa ešte dá dať do normálu a ja verím, že sa aj dá. Ináč by som do toho nešiel. No musí v tom viac urobiť niekto iný a k tomu potrebujeme aj Vašu pomoc. Prosím teda o spoločnú podporu zosúladených krokov, aby park zostal aj naďalej parkom. Prosím o stretnutie kompetentných. Skutočne veľmi prosím. Čas sa nedá zastaviť. Skončime vzájomné osočovanie a dajme sa všetci dokopy. Ide predsa o problémy nášho mesta vrátane cirkevnej školy a tie by mali byť aj našimi spoločnými problemami. Ostanem teda v tom zasa sám?

PIATOK, 28.8.2009 17:11,
JozefP - : to klarika - Klára Stupajová:
http://www.skratky.sk/wtf/
to koloman: Pokial poznate situaciu, aka byva na mestskom zatupitelstve (a myslim ze ju poznate) nemali by ste davat otazky tykajuce sa aktivity p. Tomajku na MZ. Vela ludi ma ziadosti, ktore su zapadnute prachom.
to sochar: Nezda sa mi spravne vinit niekoho, ked poukaze na nejaky problem, z ineho problemu. Stavbu supermarketov zrejme nemal sancu ovplyvnit, ale tento pozemok ak som dobre pochopil, je v jeho sprave, tak sa snazi...Co je na tom zle? Nepaci sa mi, ked niekto poukaze na nejaky problem a vzapati je jeho aktivita znevazovana argumentami, preco nepoukazal, na iny problem. Ked sa Vam nepacila stavba supermarketov v centre mesta (mimochodom takato chora myslienka sa nemohla pacit nikomu sudnemu) mali ste na nu poukazat v samostatnom clanku Vy...
A mimochodom, zrejme toto je len rec penazi a vtedy ide vsetko bokom...aj laska k bliznemu...
ŠTVRTOK, 27.8.2009 21:30,
martaL - Marta Lazúrová : Vážený pán Tomajko!
Nedá mi ako riaditeľke cirkevnej školy nezareagovať na jeden Tvoj odsek.
Áno, cirkevná škola je, tak ako každá iná škola, objekt z betónu a železa. Ale je len objektom potrebným na to, aby sa v nej učili a vychovávali naše deti. Rovnako Božie dary ako príroda. Preto je jej hodnota nevyčísliteľná. Naše deti sú budúcnosť národa i Cirkvi, a preto sú najväčšou hodnotou na našej Zemi. Keby sme pozerali na školu len ako na budovu, tak potom prečo rodičia k nám prihlasujú deti, keď máme stiesnené priestory, nemáme telocvičňu, žiadnu spoločenskú miestnosť, priestory na školské kluby, malé ihrisko i jedáleň....
Školu robí dobrou školou niečo iné....
Na škole máme 264 detí. A rodičov a pedagógov, ktorí budú za existenciu tejto školy bojovať. Pán dekan ako náš správca nám v tom s pomocou diecézneho biskupa len pomáha. Ak chceme školu zachovat, musíme ju odkúpiť. Alebo nám mesto ponúkne iné riešenie? My iné riešenie zatiať nemáme.
ŠTVRTOK, 27.8.2009 20:55,
sochar - : Pán Tomajko,
Kde ste boli ako poslanec, keď sa v meste začali stavať supermarkety,parkoviská, ako ste mohli dovoliť v centre mesta výstavbu plechového Tesca?????? Tu Vám nevadila likvidácia zelene a životného prostredia??????? Ak sa trávny porast, ako je klasifikovaný tento park rozčlení na stavebné pozemky, tým zelene v meste neubgudne. Ved každý chce stavať preto, aby mal záhradku a zeleň okolo domu. Mladí nemajú kde stavať. To Vás netrápi, že všetci utekajú z Moraviec, lebo tu nie je kde bývať???????
ŠTVRTOK, 27.8.2009 20:53,
klarika - Klára Stupajová : Pre JozefaP: Nepochopila som čo je to WTF??? Som staršia a niektoré vyjadrenia mi asi už nejdú do hlavy.
ŠTVRTOK, 27.8.2009 20:50,
klarika - Klára Stupajová : Vidim same vášne a silné slová bez zdraveho úsudku. V prvom rade treba rešpektovať platné zákony. V druhom rade treba rešpektovať vlastnicke vzťahy. V treťom rade treba hľadieť aj na záujmy celospoločenské. No a nakoniec trena hľadieť aj na potreby a skutky vlastníka. Na záver teda, ak cirkev potrebuje pemniaze a nemá iné riešenie, je jej postup asi správny. Ale chcela by som vedieť, kde je mesto s primatorkou a ich snaha pomoct to vyriešiť v prospech všetkych. Som presvedčena, že sa to dá. Len či to vaša primatorka dokáže.

ŠTVRTOK, 27.8.2009 14:31,
JozefP - : Vaz. pan Tomajko. Hlboko sa sklanam pred Vami, dakujem za tento clanok a drzim Vam palce v dalsom marnom boji s veternymi mlynmi. Sme generacia, ktoru uz miznuca zelen trapit nemusi, ale velmi, velmi lutujem deti nasich deti, pri takomto pristupe ich buducich starych rodicov...
To koloman: WTF???
ŠTVRTOK, 27.8.2009 13:33,
serafin - divny jojo : Pan "sochar" je asi odbornik na vsetko. Viete, velmi dobre si pamatam, ako vladna moc v tych casoch riesila moje krstenie, sestrine navstevy kostola, ako otec kvoli cirkvi musel pracovat ako skladnik s vysokou skolou, matka nesmela byt riaditelka, len obycajna pomocnicka. Ako mna nasledne nevzali na VS, pretoze som mal nevhodny kadrovy posudok. Takze pane, mate trochu skreslene predstavy o diskutujucich! Napriek tomuto vsetkemu si myslim, ze cirkev len oblbuje ludi a zveladuje majetok, ku ktoremu prisla nepoctivo. Na spoved nie som ochotny ist, pokial kazat budu taki "zalobabovia" ako su. Cest vynimkam, hoci dvaja su uz po smrti, jeden presiel k starokatolickej cirvi a jedneho vyobcovali. Co sa tyka majetku, skuste sa skor pozriet, ako k nemu prisli, nie ako ho zrestituovali. Ked vam niekto kaze o pokore a skromnosti a uziva milionove majetky, vozi sa na novom aute a za kazdy ukon, co mabyt utechou pre "ovecky" a zdarma, pyta peniaze... Skuste pochovat svojich bliznych za podmienok stanovenych v cirkevnom prave, tzn. bezplatne... Ani pes nestekne, pokial nedate "sluzobnikovi boziemu" par stovak do vrecka. Zbadate to neskor v kostole? Prd, je to v jeho vrecku.
ŠTVRTOK, 27.8.2009 09:55,
sochar - : Je mi z vás tu diskutujúcich nanič.Vy ste nezažili hrôzy 50-tych rokov a vaše rodiny neboli prezekuované kvôli viere. Tak buďte radšej ticho. A čo sa týka parku, reštitúciou a súdom bol tento park nie náhodou prisúdený Cirkvi. A keď spravca farnosti tento priestor ohradí a zákaže vstup na súkromný pozemok, je v plnom práve.
A naokraj sa pýtam: Kde je mesto a jeho zástupcovia??? Veď ak chcú park zachovať, VS je rovnako aj pre nich. Pozrite si kataster, a zbadáte, koľko pozemkov vlastní cirkev a užíva ich mesto, alebo iný subjekt. Nevŕtajte zbytočne do vlastníckych vzťahov. Jednoducho, list vlastníctva nepustí a vlastník si v demokratickej spoločnosti môže nakladať so svojím vlastníctvom podľa svojej vôle.
STREDA, 26.8.2009 20:19,
serafin - divny jojo : V podstate suhlasim. Cirkev nema co do toho hovorit. Mala by sa starat o duchovne zalezitosti a k majetku prisla ako sliepka k zrnu. To, co hlasaju, nezodpoveda ich majetkovej politike...
STREDA, 26.8.2009 12:55,
ivoseb - : Len laicky a bez nenávisti.
Ak je všetko pravda, čo je tu napísané, tak by bolo v súlade s kostolným poriadkom, aby cirkev dala tento park mestu do prenájmu aspoň na 50 rokov, lebo proces, ako cirkev znovu prišla k tomuto majetku asi nie je celkom košér.

Reklama
nové príspevky
Rómska problematika
clazur Neviem prečo mi nižšie
(10 príspevkov)
Rómska problematika
clazur Pozeral som to a s manželkou
(10 príspevkov)
Rómska problematika
JozefP Reakcia ciganky na to,
(10 príspevkov)
Kam sa uberalo Slovensko, keď vládli Mečiar, Dzurinda, Fico a Radičová?
JozefP ...isli sme a zda sa
(2 príspevky)
Kam sa uberalo Slovensko, keď vládli Mečiar, Dzurinda, Fico a Radičová?
Lubomir tak ako kedysi veľký
(2 príspevky)